Ebben a cikkben:

Téli útravalók

2019. november 16.
2586
Téli útravalók

Az időjárási feltételek jelentős megváltozása nemcsak a járművezetőtől igényel különös odafigyelést, a biztonságos téli közlekedés érdekében a járművet is fel kell készíteni a megváltozott út- és időjárási viszonyokra.

Néhány jó tanács, hasznos információ:

Gumiabroncs

A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. A fékút csúszós, havas úton hosszabb, a kanyarstabilitás romlik és az elindulás is nehezebb a kipörgő kerekek miatt – ezért mindenképpen célszerű a téli abroncsok használata.
Fontos szempont, hogy megfelelő futófelülettel rendelkező gumikkal közlekedjünk. A kötelező minimális bordamélység ugyan 1,6 mm, de télen a 4 mm javasolt. Ügyelni kell az előírt guminyomásra is.
A megfelelően megválasztott téli autógumikkal fékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a párás, havas, csúszós útviszonyok esetén is biztonságos a haladás, megállás. Csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amelyet az adott járműre a gyártója meghatározott. A nyári gumik használatát kerüljük.
A téli gumiabroncs felszerelése nem kötelező, de ne feledjük annak felszerelése esetén az alábbi előírások betartását:
Téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S", „M&S", „M.S", „MS", „Winter", „Winter Use" felirat, „Hópihe" ábra, „Háromágú hegycsúcs" ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.
A téli gumiabroncs 7 C fok alatt működik megfelelően, azaz alkalmazkodik az útviszonyokhoz.
A téli gumiabroncs felszerelése a környezeti és útviszonyoknak megfelelő biztonságos közlekedést segíti, a felelőtlen, nem jól megválasztott sebességből és vezetéstechnikai hibákból adódó balesetektől azonban nem óv meg!
Kerüljük a használt, bizonytalan eredetű gumiabroncsok felszerelését!

Hazánkban hólánc csak a táblával megjelölt helyeken kötelező.

Futómű


A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja. A fékhatást is műszeres méréssel kell ellenőrizni. Fontos ellenőrizni a fékbetétek vastagságát, a kézifék huzalját, a futómű alkatrészeinek védelmét, a féltengely gumiharangokat, a gömbfejeket védő gumisapkákat.


Kilátás


A szélvédőn való átláthatóságot biztosítja a megfelelően működő párátlanító rendszer, a jól működő hátsó ablakfűtés és a jó minőségű ablaktörlő lapátok és gumik. Télire az ablakmosó tartályt fagyálló ablakmosó folyadékkal töltsük fel. Tartsuk készenlétben a jégoldót, a jégkaparót, kesztyűt és lapátot.
Télen gyakran találkozhatunk a szélvédő és az ablakok bepárásodásával. Ezt ablaknyitással, megfelelő fűtéssel és száraz törlőruhák használatával együtt szüntethetjük meg.
Világító- és fényjelző berendezések
Egyenként győződjünk meg arról, hogy minden lámpa, fényszóró, illetve index tiszta és működőképes. Az izzókészlet már nem kötelező tartozék, nem árt, ha van a fontosabb izzókból és biztosítékokból tartalék az autóban.
A lámpaburákat rendszeresen tisztítsuk meg! A fényszóró rossz beállítása rontja az esti, éjszakai látást, zavarja a velünk szemben és azonos irányban közlekedő járművezetőket is.
Motor, akkumulátor
A hűtőfolyadék szintjét és fagyáspontját is ellenőrizni kell, melyet minimum -20 C fokra állítsunk be.
Az akkumulátornál érdemes ellenőrizni a pólusok és a vezetékek állapotát A tisztán tartott pólusok, és a jól rögzített tiszta, fémes érintkezésű saruk biztosítják, hogy az akkumulátor megfelelő kapacitással forgassa meg a jó állapotú önindítót. Három évesnél idősebb akkumulátornál javasolt a teljesítmény beméretése, szükség esetén a cseréje.
Az üzemanyagszűrő cseréje is ajánlott a megfelelő üzemanyag ellátás érdekében.


Vezetéstechnika


A téli közlekedésre „fejben" is fel kell készülni! Ismételjük át a korábban tanultakat, pörgessük vissza a már megtapasztaltakat. Valamennyi járművezetőnek, a kezdő járművezetőknek pedig kifejezetten ajánlott a gyakorlás. Ezt a vezetéstechnikai pályákon szakképzett oktatók segítségével tehetik meg.
Különösen az első ködös, párás napokon az első lefagyás, az első hó megjelenésekor figyeljünk nagyon.
Téli közlekedésnél számítsunk arra, hogy valamennyi közlekedőt (gyalogosokat, kerékpárosokat) is meglepi a megváltozott környezeti- és útviszony.

 

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása